Journal Search Engine
Search Advanced Search Adode Reader(link)
Download PDF Export Citaion korean bibliography PMC previewer
ISSN : 1229-9618(Print)
ISSN : (Online)
Chinese Studies Vol.66 pp.175-191
DOI : http://dx.doi.org/10.14378/KACS.2019.66.66.10

Chinese Elementary Textbook Lexical Analysis

Jin Hyeon
영남대학교 중국언어문화학과

Abstract

The purpose of this paper is to clarify the distribution and overlapping characteristics of vocabulary used in four kinds of commercial textbooks. To do this, we chose the first book of four kinds of textbooks. And we examined the distribution of vocabulary and the number of vocabulary repetition frequency around 'new word'. There were too many vocabularies other than grade 1 in all four textbooks. In all four textbooks, there were too many vocabularies other than first grade, 54% -68%. There were also many vocabularies not included in the grade. 26-35% of all four textbooks are not included in the grade. The number of repetitions of the first grade of four kinds of teaching materials is higher than that of 47-74%. However, in the case of the second grade, the vocabulary of more than 4 repetitions is 13-25%, the third grade is 5-33%, the 5-6 grade is 0% Respectively. Overall, the number of vocabulary repetition is considerably low. In conclusion, the biggest cause of the problem is that too many vocabularies other than first grade appear. In the case of a first class vocabulary, vocabulary is a vocabulary that has to be repeated frequently. However, vocabularies other than the first grade can not be repeated because of the limitation of the pitch in the case of the beginner textbook.

중국어 A1등급 교재 어휘 분석 ― 『国际汉语教学通用大纲』과 비교하여

진현**
** 영남대학교 중국언어문화학과

초록

본 논문의 목적은 시중 A1 등급 교재 4종에 사용된 어휘의 등급별 분포와 어휘 반복 횟수를 밝히는 데 있다. 이를 위해 시중 A1 등급 교재 4종을 선택하여 ‘새단어’를 중심으로 어휘 등급 분포와 어휘 반복 횟수를 살펴보았다. 교재 4종 모두 1등급 이외의 어휘가 54%-68%로 너무 많았다. 등급 외 어휘들도 대단히 많았다. 교재 4종 모두 26-35%가 등급 외 어휘였다. 교재 4종의 1등급 반복 횟수 4회 이상의 어휘가 47-74%로 상대적으로 높은 수치를 보인다. 하지만 2등급은 반복 횟수 4회 이상의 어휘가 13-25%, 3등급의 경우 5-33%, 4-6등급은 0%, 등급 외 어휘들은 6-8%를 나타냈다. 전반적으로 어휘 반복 횟수가 상당히 낮음을 알 수 있다. 어휘 빈도수와 어휘 반복 횟수를 높이기 위해서는 나선형 혹은 순환형 주제 배열 교재와 기능 분리형 교재가 더욱 많아져야 한다.

Figure

Table