Journal Search Engine
Search Advanced Search Adode Reader(link)
Download PDF Export Citaion korean bibliography PMC previewer
ISSN : 1229-9618(Print)
ISSN : 2671-7506(Online)
Chinese Studies Vol.73 pp.395-413
DOI : http://dx.doi.org/10.14378/KACS.2020.73.73.20

A Study on the Xue (學; Learning) in Ancient China : Focus on the Xue (學; Learning) of Confucianism in Xianqin Period

Ou, Man-Jong
전남대 중문과 교수

Abstract

The aim of this paper is to analyze Xue (學; Learning) in Confucianism. The author begins by tracing the background of Confucian ideas and thoughts in ancient Chinese ideology, as well as explaining the formation of Confucianism with the texts of Shijing, Shujing and Zhouyi. The author continues by stating the difference between Confucianism and Taoism to explore the concept that Confucianism limits the Xue on humans. Accordingly, in Lunyu, the author reviews Xue in two different categories: learning (Xue) from others and learning (Xue) from literature. Learning from others indicates that humans should not only learn and follow others’ strengths but also be introspective when discovering others’ weaknesses. Confucianism particularly stresses that people should learn from historical figures such as King Wu, King Wen, and Zhugong. Learning from literature signifies that humans should increase their cognitive ability by reading Shi and strengthen their behavior through Li. These ideas developed since the period of the Warring State which led to the form of the Confucian scripture “Liujing”. Lastly, the author discusses that the ideal stage of Xue is to become a Junzi (wise man). Confucian explains in Mengzi that humans learn their Xing (God’s will) by Xin (heart); furthermore, understanding humans’ Tao and Xue can lead the way to becoming a wise man. In conclusion, Confucian describes that the ultimate goal of Xue in terms of individuals is to be a wise man, and socially the stage of Neishengwaiwang (Inner Sage and Outer King) is the ideal state.

고대 중국인들의 學에 대한 소론 ― 선진시기 유가의 學을 중심으로

오만종
전남대 중문과 교수

초록

본 논문은 먼저 공자의 언행록인 『論語』에 보이는 배움에 관한 기록들을 분석한 결과, 크게 다른 사람으로부터 배워야한다는 내용과 문헌을 통해 배워야 한다는 두 부류의 기록으로 나뉨을 알 수 있었다. 사람으로부터 배운다는 것은 기본적으로 다 른 사람의 장단점을 통해 장점은 따르고 단점을 보았을 때는 스스로를 반성해야 한 다는 생각과 不恥下問의 자세를 언급한다. 그리고 역사 속의 인물들 특히 문왕이나 무왕 그리고 주공과 같은 성인들을 통해 통치의 도를 배우고, 뿐만 아니라 다른 많 은 현인들에 대해서도 언급하고 있는데, 그들의 장점은 따르고 단점을 보았을 때는 스스로에게 돌이켜보고 고쳐나가며 배울 것을 희망했을 것이다. 유가 전적으로부터 배워야 한다는 내용은 공자가 『詩』를 통해 말하는 능력 즉 정신적 사유능력을 기를 수 있고, 『禮』를 통해 남과 더불어 원만하게 교류할 수 있는 행동능력을 배양할 수 있다는 주장과 같은 유가전적들의 효용에 대한 언급에 힘입어 전국시기 이후 점차 ‘六經’이라는 유가경전의 틀이 형성되었을 것이며, 그 과정을 논술하였다. 끝으로 유가가 주장하는 이상적 군자의 형상이 어떤 모습인가를 잘 드러내기 위해 군자와 소 인을 비교하여 설명하였다. 그리고 군자는 궁극적으로 현인이나 성인의 경지에 이르기를 희망한다. 그 방법에 대한 언급은 맹자에 보이는데, 즉 마음을 다해야 性을 알 수 있다는 언급으로부터 그 열쇠를 찾을 수 있다. 인간은 心을 통해 性을 부여해준 천명을 알게 되고, 천명을 앎으로써 인간의 도와 세상에 필요한 가르침 즉 배움을 알 수 있고, 인간은 배움을 통해 현인이나 성인의 경지로 나아갈 수 있게 된다. 유가 사상은 한 인간에게 있어 배움의 궁극이 성인에 이르는 길이라면, 배움을 통해 달성하려는 사회적 이상은 『大學』에서 그려지고 있는 內聖外王의 실현에 있음을 논술하 였다.

Figure

Table